"Nem évi négy versenyről beszélünk, többről. Európa nagyon nagy…"

Interjú Púza Andrással a Hard Dog Race első futama után a verseny jövőjéről

Sebők Szabolcs / 2016.11.04.

img_9359_resize.jpg

2016. október 1-én rendezték meg a első alkalommal a Hard Dog Race-t, A  Kutyás  Extrém  Akadálypályás  Futóversenyt. Így, csupa nagy betűvel, amire a szervezők rá is szolgáltak, beszámolónkat itt olvashatjátok el, hogy mennyire. De a szervezők, élükön Púza Andrással nem állnak meg egy pillanatra sem, tervezik a jövő évi versenyeket. Beszélgettünk is ezekről a dolgokról egy jót Andrással, hogy merre tovább, mi az irány. Olvassátok! 

OCRMag: Engedd meg, hogy egy rockzenei analógiával kezdjem. Ha egy banda valami újszerűt, meglepőt hoz, akkor az első lemezzel nagyot tud robbantani (van is rá példa elég). Ami igazán nehéz ezeknél a zenekaroknál, hogy a második lemezzel is nagyok maradjanak. Ugyanez a HDR-re vetítve hogy néz ki? Remélem nem lőttetek el minden patront az első versenyen?
Púza András: Ó, megtisztelő a rock analógia, köszi. Nem, messze nem! Vannak még ötletek bőven, van még töltény a tárban, és ha kiürül, hát legfeljebb újratárazunk. [András Afganisztánban is szolgált kutyavezető tűzszerészként - a szerk.] Tudod, van benne rutin. ;) Félretéve a viccet… Igen, úgy készülünk, hogy aki már indult a versenyen, annak is új élményt adjon a 2017-es szezon. Már az elején tisztában voltam azzal, hogy a versenyzők igényesek, nem lehet bármit eléjük tenni. Meg kell újulni évről évre, a jó dolgok megtartása mellett.

Nyilván nem kérdés, hogy 2017-ben is lesz HDR. Inkább az kérdés, hogy mennyi?
A következő szezon három versenyt tartogat a terveink szerint. Ebből kettő egy időben, párhuzamosan lesz tavasszal vagy kora nyáron, most a májust lőttük be. Ez a már ismert HDR, mellette egy kölyök-futam, kifejezetten a gyerekeknek és kutyusaiknak tervezett akadályokkal. Nekem fájt a legjobban, hogy idén a 14 év alatti korosztályt el kellett utasítanunk. Gondoltunk rájuk már most is, de ők sajnos nem fértek bele az első verseny kereteibe. 2017-ben reményeim szerint ez megvalósul, nyilván más versenyszabályzattal és indulási feltételekkel, mint a felnőtt futamok, de ez nem fog levonni az élményből.
A harmadik verseny pedig szeptemberben lenne, ez a még erősebb kihívást kedvelőknek adna lehetőséget a bizonyításra, hogy valóban olyan kemények, mint gondolják.

Hoppá! Jól tippelek, ha azt mondom, hogy a Tokaji Spartan Super teljesítése adott némi ihletet? Nem mellékesen ez úton is gratulálunk neked és az egész HDR csapatnak is!
Köszönjük, a HDR Falka helyt állt ez nem kérdés, megtiszteltetés volt velük végig csinálni! Természetesen mi is gratulálunk az OCR Magazin csapatnak, nem volt egy könnyed menet. De mielőtt ponyvaregényi magasságokba menne a beszélgetés…
Soha nem titkoltam, hogy nagyon tisztelem a Spartan világát, és azt sem, hogy hatással volt, és van a HDR-re. Mondjuk, ezt nehéz is lenne titkolni. De a vadabb verseny ötlete már Tokaj előtt összeállt bennem, az a vidám kis dagonya csak hab volt az ötleteim tortáján. Az vitathatatlan, hogy komoly szervezési és szakmai tapasztalatokkal gazdagodva tértünk haza Tokajból.

figura_3133_resize.jpg

A verseny jól sikerült és nagyon sok pozitív visszajelzés is érkezett, de biztosan voltak - talán csak nektek feltűnő - hibák. Ezekről tudnál mesélni?
Nem teregetném ki a családi szennyest, szerencsére nem is nagyon lenne mit. Maradjunk abban, hogy voltak dolgok, amit jövőre másképpen fogunk csinálni, ezek nem feltétlenül hibák. Sőt, egyesek szerint egy debütáló versenybe bőven beleférnek. De sajnos én maximalista vagyok. Szerencsére a HDR Csapat is osztja a nézeteimet, még ha néha fejfájós perceket okozok is ezzel nekik. És igen, nem mindennel voltam 100%-ig elégedett. A hibák azért vannak, hogy tanuljunk belőlük és javítsunk rajtuk a jövőben.

Vannak-e olyan dolgok, amiket a következő HDR versenyeken biztosan máshogy fogtok csinálni, mert a tervezéssel szemben látszott, hogy a valóságban azért máshogy ment?
Természetesen igen. De nem feltétlen azért mert az éles verseny mást eredményezett, mint amit a tervezés vagy a tesztverseny alapján vártuk. Szerencsére annyira nem tért el a terv a megvalósítástól. Sokkal inkább azért, mert hiszünk abban, hogy javulni, fejlődni kell, leszűrve a negatív és pozitív tapasztalatokat egyaránt. A változások érintik a szervezést, az akadályokat, a külsőségeket. Sok-sok mindent.

Mire számíthatunk? Részleteznéd a változásokat?
Vannak dolgok, amit meglepetésnek szánunk, de pár kulisszatitkot elárulok. Szeretnénk az indulóknak még többet adni mind élményben, mind a tárgyi ajándékokban. Az érem és az ajándék póló biztosan megújul jövőre. Új akadályaink lesznek, illetve a már ismertek is átesnek némi ráncfelvarráson májusra. A tapasztalatok alapján a Versenyszabályzathoz is hozzá fogunk nyúlni, valamint a fesztivál területen és a kiegészítő családi programokban is tervezünk változásokat.
Összességében azt mondanám, fejlődni szeretnénk, még profibb irányba menni, de mindezt a baráti, családias Falka hangulat megőrzésével.

A szponzoroktól milyen visszajelzések érkeztek a verseny után? A versenyt követően volt-e olyan támogató "jelölt", aki hallott rólatok itt-ott és megkeresett, hogy ő is szeretne támogatást nyújtani?
Talán az mond a legtöbbet, hogy már folynak a megbeszélések a következő szezonokról. Igen, többen is kerestek, de ezek még folyamatban lévő tárgyalások, nem szeretnék bővebbet mondani. Az biztos, hogy csak olyan partnereink voltak eddig is, és lesznek a jövőben is, akik átérzik a HDR szellemiségét és közös az értékrendünk. Fontos az is, hogy magas minőséget képviseljenek a maguk területén. Mi pedig tartozunk a támogatóknak azzal, hogy igyekszünk minőséget nyújtani az OCR világában. Ez úgy gondolom legalább olyan fontos a versenyen indulóknak, mint nekünk, közösek az érdekeink.

Marad a már jól bejáratott helyszín, Piliscsév vagy gondolkodtok “vándorcirkuszos” megoldásban?
A tervek, a gondolkodás egy dolog, a gyakorlati megvalósítás egy másik. Nem könnyű több szempontból sem mondjuk egy soproni, debreceni versenyt rendezni. Szívem szerint az ország összes szegletébe elvinném a versenyt, de sajnos 2017-ben terveink szerint még biztosan csak Piliscséven lesznek a rendezvényeink. De Pest megyétől, Budapest környékétől amúgy sem szakadnánk el, ha lenne is vidéken, az a piliscsévi versenyek mellett valósulna meg, vagyis bővülne a versenynaptár.

Nyilván az első verseny megszervezése a legnagyobb meló (pálya, akadályok, szponzorok), de mégis arányaiban hogyan számoltok a következő versenyek szervezésére fordítandó időigénnyel? (Időbe beleférne-e mondjuk évi 4 verseny?)
A verseny után egyértelművé vált, hogy a HDR egész éves munkát igényel. Ugyan zúzósabb és kicsit nyugisabb időszakok váltják majd egymást, de attól még a háttérben folyik a munka. Főleg, hogy nem évi 4 versenyről beszélünk, többről a későbbiekben. Európa nagyon nagy…

img_9149_resize.jpg

Szeretnéd-e valamikor a jövőben a HDR gyeplőjét, oppardon pórázát elengedni, amikor már mint “csak” ötletgazda/tulajdonos vagy jelen?
Biztosan nem! El tudsz képzelni, amint nem a terepen vagyok, sárosan, bakancsban vagy túracipőben? Mondjuk öltönyben egy irodában?! Brrr…a hideg is kirázott. Az operatív munkától maximum a járókeret, valamint a pálya és a kórház közötti távolság tud majd elválasztani.

Szerinted mikor tud a HDR teljesen “önjáró” lenni, amikor kvázi egy HDR Könyv alapján szinte teljesen leszervezhető egy verseny?
Remélem soha! Ha a HDR egy könyvből, egy kötött policy alapján, bárki által leszervezhető lesz, valamit nagyon elszúrtunk. A HDR receptjének az összetevői között nagy százalékban ott van az emberi tényező. Ezt nem csak magamra értem, hanem az egész HDR Csapatra.

img_9299_resize.jpg

Gondolkodsz-e esetleg franchise rendszerben a HDR-rel kapcsolatban?
Igen, hiszen jövőre, már ha minden összejön, külföldön is lesz HDR, de ezt nem a hagyományos franchise módon kell érteni. Az előbb említett emberi tényezőnek is szerepet kell játszania. Ami magába foglalja az embertársainkhoz, a világhoz, benne természetesen a kutyákhoz való hozzáállást is, ha ez nincs benne, a HDR nem lesz az, aminek szánom. Vagyis egy komoly kritérium rendszer szerint fogjuk megválogatni az együttműködő partnereket.

Rengeteg meló, tervezés, és szervezés nulláról összerakni egy versenyt, erről már beszéltünk. De ha már egyszer megfutottad ezeket a köröket, akkor az már tapasztalat. Ebből kiindulva vannak másféle verseny ötleteid?
Vannak, de egyenlőre a HDR még messze nincs kész, az energiámat ebbe szeretném rakni. Nagyon sok munka és csiszolni való van rajta, olyan sok lehetőséget, ötletet látok még benne, hogy szerintem egy élet is kevés a megvalósításához. Szóval a Hard Cat Race azt hiszem egy kicsit még várat magára…