HOCRA / MAFUSZ interjú
A magyar OCR jövője
Veiger Gábor / 2025.01.09.A MAGYARORSZÁGI OCR SPORT SZÖVETSÉG január 3-i közleménye igen sok kérdést felvetett a közösségben és bennünk is. Nem voltunk restek és ezeket a kérdéseket feltettük a HOCRA-nak, aki készségesen válaszoltak is.
Együttműködésüket itt is köszönjük! A lényeg pedig:
Milyen
(jogszabályi) változások történtek az elmúlt évekhez képest, aminek
következményében, ahogy fogalmaztatok is:
"A
World Obstacle nem tudta a magyar szövetség felé benyújtani azon
dokumentumokat, amik a szakszövetségi státusz megszerzéséhez Magyarországon
szükségesek lettek volna."
A sportról szóló
2004. évi I. törvény 20. § (4) bekezdése 2025.január 1. napjától a következőre
változott:
(4) Szakszövetség
csak olyan sportágban hozható létre:
a) amely a Nemzetközi
Olimpiai Bizottság (a továbbiakban: NOB) által elismert sportág, vagy b) amely
sportágban legalább három földrészről, tizenöt tagországgal sportági nemzetközi
szakszövetség és legalább öt éve világ- vagy Európa-bajnoki versenyrendszer
működik, és
c) amelynek
sportszövetsége – ha nem a NOB által elismert sportágban működik – a b) pont
szerinti sportági nemzetközi szakszövetség tagja.
A HOCRA korábbi státusza a
törvénymódosítás következtében megszűnt, így két lehetőségünk volt: 1. vagy
feljebb minősülni szakszövetséggé, ha a feltételeket tudjuk teljesíteni, vagy
2. visszaminősülni egyesületi formában működő sima szövetséggé.
A szakszövetséggé válás feltétele
fentebb olvasható, miszerint a (4) b) feltételnek felelünk meg, amennyiben a c)
feltételt is tudjuk igazolni – azaz, sportági nemzetközi szakszövetségnek
vagyunk tagja. Ennek igazolására bekértük 2024. tavaszán a World Obstacle-től
(FISO) az igazoló dokumentumokat – azaz, a sportági nemzetközi szakszövetségi
(svájci) regisztrációt és a regisztrált alapszabályt.
Ekkor azzal szembesültünk, hogy a
FISO nem rendelkezik a szükséges regisztrációval és dokumentumokkal, azaz,
jogilag nem működik úgy, ahogy ezt a magyar törvények értelmében nekünk a
magyar szövetséget bejegyző és törvényességi felügyeletét ellátó bíróság felé
igazolnunk kellene, azaz nem működik regisztrált sportági nemzetközi
szakszövetségként.
Az események folyásáról folyamatosan tájékoztattuk tagegyesületeinket és a versenyzőket, a közgyűlési jegyzőkönyvek és az elnökségi jegyzőkönyvek, amelyek részletesen taglalják ezt a témát, az https://ocrsport.hu/jegyzokonyvek/ oldalon nyilvánosak és elérhetőek. Javasoljuk ezek áttanulmányozását.
A szövetségi
státusz megszűnése azt is jelenti, hogy jogilag - jelen pillanatban - a magyar
OCR sportnak nincsen érdekvédelme?
Nem jelenti azt, a szövetség tovább
működik bejegyzett (egyesületi formában működő) szövetségként a továbbiakban
is, azzal, hogy alapszabályában versenysport tevékenységet nem, csak szabadidős
tevékenységet folytathat. Az aktuálisan módosított alapszabály a következő
linken nyilvános: https://ocrsport.hu/alapszabaly/
Az érdekvédelmet a szabadidősport
területen (amely felügyeletére törvényileg jogosult) továbbra is ellátja.
A
sportszövetség a bírósági nyilvántartásból törlésre került?
Nem, mint fentebb írtuk, csak az
alapszabálya került módosításra, a szövetség a továbbiakban is létező jogi
személy, a bírósági nyilvántartásban a továbbiakban is pontosan ugyanúgy, mint
eddig, be van jegyezve.
A Szövetségi
státusz megszűnése hogyan hat a hazai OCR sportra? Ez egy elég összetett
kérdés.
-
Első része:
Infrastruktúra, állami támogatások, személyi erőforrás, stb. változások hogyan
alakulnak?
-
Második
rész: Hogyan változik a versenysport státusza? (Kvalifikációk, engedélyek
kiadása, pl. OCR kártya, magyar bajnokság, stb.)
Első rész: az infrastruktúra nem
változik. A finanszírozás továbbra is a tagdíjakból és támogatásokból történik.
A bizottságok megszűntek, fenntartásuk nem szükséges, indokolt és törvényileg
nem kötelező. A bizottságok megszüntetése nem jelenti azt, hogy egyes embereket
ne lehetne bevonni bármilyen feladatba, munkába a továbbiakban is, akik
támogatásukkal, lojalitásukkal a szabadidősport jellegű OCR sportot szeretnék
támogatni. Állami támogatást eddig sem kaptunk (az EB egyszeri támogatását
kivéve), és szakági sportszövetséggé válásunkkor nyílt volna meg az út az
állami támogatások felé. Ha a szakági szövetségi státuszt igazolni tudtuk volna
a felügyeletet végző bíróság felé, akkor az állami támogatások lehetősége is
megnyílt volna. Mivel ez nem így alakult, a HOCRA számára ilyen támogatás már
nem is lesz.
Második rész: A HOCRA
versenysport-tevékenységet nem folytathat, tekintettel arra, hogy nem országos
szakszövetség. Versenyengedélyeket nem adhat ki törvényileg, hisz az csak a
versenysportban lehetséges. Tagnyilvántartást vezethet. Bajnokságot nem rendezhet,
hisz az is csak a versenysportban lehetséges.
Kvalifikációs futammá a továbbiakban
is minősíthet tagegyesületi futamokat, hisz az nem magyar törvényi szabályozás,
hanem a FISO és a HOCRA közötti tagsági viszony következménye.
Sportorvosi engedélyeket alapvetően
a sportorvosok csak versenysportban adnak ki, szabadidősport-tevékenység
kapcsán a sportorvosi engedélyek kiadása nem gyakorlat. A HOCRA ettől
függetlenül dönthet úgy, hogy a továbbiakban is megköveteli (mondjuk a kvalifikációhoz)
a sportorvosi engedélyek meglétét (de ez nem életszerű).
World
Obstacle által rendezett EB-re és VB-re kvalifikációra volt szükség.
Kvalifikációt az szerezhetett, aki rendelkezett OCR kártyával és Sportorvosi
engedéllyel. A közlemény szerint: "A magyar sportolók a World Obstacle
által szervezett versenyeken a továbbiakban is részt tudnak venni."
Hogyan
tudnak részt venni, ha a fentiek közül egyik sem tud teljesülni?
Úgy, hogy jelen pillanatban is a
HOCRA hatásköre a magyarországi kvalifikáció megadása, mint a FISO regisztrált
magyar tagszervezete. A magyarországi kvalifikációt 2025-től, a sporttörvénynek
a változásai miatt a HOCRA megadhatja online tagnyilvántartás alapján is (nem
szükséges és nem is lehet versenyengedélynek hívni) és akár sportorvosi
igazolás megléte nélkül (hisz ez utóbbi nem a FISO rendszere miatt, hanem a
versenysportra vonatkozó magyar törvényi szabályozás miatt volt szükséges).
2024. december 31-ig a kvalifikációs
lista érvényes és rendelkezésre áll (https://ocrsport.hu/ocr-eb-kvalifikaltak-listaja/) Amennyiben lesz olyan tagegyesület, aki kéri a
versenyét 2025-ben FISO kvalifikációs futammá minősíteni és a minőségnek
megfelel, úgy az adott versenyen (pozitív elbírálás esetén) a versenyző tud
2025-ben is kvalifikálni EB-re és VB-re, a kvalifikációs lista frissülni
fog.
A
"szövetség" megléte kvalifikációt versenyeken megkövetelt egy
bizonyos színvonalat. Pl. Minősített akadályok, megfelelő számú és képzettségű
bíró. E színvonal fenntartása mostantól tisztán a szervezők felelőssége (és
egyéb hatályos jogszabályok köteleznek rá)?
A fenti tézis bajnoki futamokon igaz
volt, sima kvalifikációs versenyeken már nem feltétlenül. A bírók száma sem
tudott soha követelmény lenni, ma Magyarországon a szervező általi juttatástól
függött a részvételi szándék. Szóval eddig is a szervezők felelőssége volt
nagyban a megfelelő színvonal fenntartása, a HOCRA annyit tudott tenni, hogy
vagy elfogadta magyar bajnoki, esetleg kvalifikációs futamként, vagy nem. Mivel
ez a jogköre a továbbiakban sem változik, azaz, ő marad a döntnök abban, hogy
melyik futam válhat kvalifikációs futammá, a minőség fenntartása továbbra is
kritérium.
Jelen
pillanatban (ha jól számolom) három szervezet is tart OCR világversenyeket:
- OCR World
Championships: https://ocrworldchampionships.com
- World
Obstacle: https://worldobstacle.org aminek a HOCRA is tagja
- World OCR:
https://wocr.org
Tudnátok
segíteni, hogy mely szervezettel, milyen kapcsolatban álltok és ezt a
kapcsolatot hogyan tudjátok a magyar versenyzők javára fordítani?
Az OCR World Championships nem
hivatalos nemzetközi sportszövetség, csak egy brand, aki így hívja magát. Lásd
Spartan. Sőt, az OCR World Championships-et a Spartan vásárolta meg nemrég.
Semmilyen kapcsolatban nem állunk vele, sőt a World Obstacle sem áll vele
semmilyen kapcsolatban, és nem is szeretne.
A World Obstacle, aminek a HOCRA
jelenleg tagja, egy magát nemzetközi sportági szövetségként definiáló és úgy
viselkedő, de jogi személyiséggel és regisztrációval nem rendelkező svájci
polgári jogi társaság, aki magának vindikálja az OCR sport, a ninja, az
adventure racing és még számos más sportág kizárólagos felügyeletét, és
beleolvadt a UIPM-be (nemzetközi öttusa szövetség) és ezáltal a UIPM lett az
„obstacle” elnevezésű sportág felügyelője. A beolvadás következtében például a
tavalyi belga VB-n résztvevő magyar OCR versenyzők automatikusan öttusa
versenyzőkké váltak (https://www.uipmworld.org/athletes). Az öttusa nem kíván a saját 70 m-es pályáján
túlmenően (Magyarországon) bármilyen egyéb OCR versenybe vagy témába belefolyni
vagy azt finanszírozni. A versenyzők – amíg a HOCRA vagy esetlegesen más magyar
szervezet a FISO tagszervezete (illetve akár ennek a hiányában is) -, addig
tudnak a FISO égisze alatt lévő versenyeken részt venni, azokra kvalifikálni,
ennek kapcsán semmi nem változik, leszámítva, hogy sem a felnőtt versenyzők,
vagy ami még fontosabb, sem az utánpótlás tekintetében ez nem minősül
versenysportnak, azaz állami támogatást erre kapni nem lehet, sportági
igazolást vagy felmentést erre kiadni nem lehet, hanem ugyanolyan „brand” által
szervezett versenynek minősül magyar jogi szempontból, mint pl. a Spartan Race.
A World OCR egy újonnan, Svájcban
alapított, regisztrált nemzetközi sportági szövetség, amelynek nemzetközi
taglétszáma folyamatosan nő. Az új nemzetközi szövetség célja az OCR mint
önálló sportág fenntartása és elismertetése. A HOCRA a World OCR-rel nincs
kapcsolatban, taggyűlése a csatlakozás ellen szavazott a nyár folyamán. 2024. decemberében beadásra került
egy új magyar szövetség alapszabálya a bíróságra: Magyarországi Akadályfutó
Szövetség (MAFUSZ, FB: https://www.facebook.com/ocrsporthungary). A szövetséget számos alapító tagegyesület hozta létre, ami
azért jött létre, hogy az OCR sport, mint önálló sportág megmaradjon a
továbbiakban is, és ne kerüljön bele a UIPM felügyelete alá. Továbbá azért,
hogy egy olyan regisztrált nemzetközi sportági szövetsége (World OCR - https://wocr.org/) legyen, amely megfelel majd
azoknak a magyarországi törvényi kritériumoknak, amiknek a HOCRA a szükséges
nemzetközi regisztráció hiánya miatt nem tudott.
A jelenlegi
szövetségek tisztségviselői pozícióiban átfedések találhatóak, ezek a pozíciók
mennyire összeférhetőek?
Jogilag ezek között a pozíciók
között nincs összeférhetetlenség, sőt a sportvilágban, sportdiplomáciai
szempontból ez egy bevett gyakorlat. Mint ahogy a két magyar szövetség esetén nincs
összeférhetetlenség tagegyesületi szinten, versenyzői szinten vagy bírói és
edzői szinten sem (lásd később kifejtve), így vezető tisztségviselői szinten
sem merül fel ez a kérdés.
Milyen
jövőbeni tervei vannak a HOCRA-nak (vagy a MAFUSZ-nak) a magyar és nemzetközi
színtéren? Milyen lehetőségeket jelent ez a magyar versenyzők számára?
A HOCRA – amíg a FISO regisztrált
tagszervezete – a sportolók kapcsán teszi a dolgát, mint eddig is tette.
Kvalifikációs futammá minősít futamokat, fenntartja a kvalifikált versenyzők
listáját és a FISO által szervezett EB-re vagy VB-re ki tudja küldeni a
versenyzőket. Az edző- és bíróképzését – mivel nem versenysport Magyarországon
– a továbbiakban fenntartani nem tudja. A bírók / edzők a UIPM rendszerébe
beilleszkedve elvégezhetik a UIPM bíró vagy edzőképzését a továbbiakban.
Az új szövetség, a Magyarországi
Akadályfutó Szövetség a World OCR magyarországi tagja, amely a versenysportot
szeretné képviselni a jövőben. Azaz, ez az új magyar szövetség tud majd bajnoki
futamokat rendezni, tud nemzetközi versenyengedélyeket kiadni és ahogy egyre
több ország csatlakozik majd a nemzetközi szövetségéhez, tud EB-t és VB-t, vagy
akár világkupafutamokat is rendezni. Ez a szövetség (a számszerű kritériumok
teljesítése után) jogosulttá fog válni állami finanszírozásra is.
A magyarországi bíró
és edzőképzést el tudja ismerni és át tudja venni az újonnan megalapított
szövetség, hisz erre jogosult, mert regisztrált nemzetközi sportszövetség, a
World OCR tagja. Az új magyar szövetség teljes hatáskörrel tud a továbbiakban
edző- és bíróképzést tartani, támogatva ezt akár egyetemi szinten is. A bírók
és edzők számára teljes mértékű az átjárás a szabadidős és a versenysport
között.
A magyar versenyzők
számára nincs összeférhetetlenség a FISO és a World OCR versenyei között, egy
versenyző lehet az egyik online nyilvántartott tagja, míg a másik
versenyengedélyese, és a versenyzők részt vehetnek mind az egyik, mind pedig a
másik szervezet versenyén.
Tagegyesületi szinten
sincs összeférhetetlenség a szövetségek tagjai között, így egy tagegyesület
csatlakozhat mind a HOCRA-hoz mind pedig a MAFUSZ-hoz, hiszen az egyik
szervezet a szabadidő sportot támogatja, a másik a versenysportot.
A
Magyarországi Akadályfutó Szövetség tevékenységének beindítása mikorra várható?
(sportolók regisztrációja, bajnoki futamok indulása)
A szervezet bírósági bejegyzés
alatt van, ezáltal a tevékenységét gyakorlatban már elkezdte. A 2024-es év már versenyévnek
tekinthető. Legkésőbb biztosan május 31-én lesz RW, a 10. jubileumi versenye,
de bármely alapító tagegyesület szervezhet versenyt akár már korábban is.
Az új
szervezet struktúrája mennyiben fog azonosulni a jelenlegiével? Pl. bizottságok
szükségesek. A bizottsági tagokat hogyan választják majd meg?
A törvényi
követelményeknek megfelelően, a beadott alapszabály tartalmazza a működéshez
szükséges feltételeket, amit bejegyzés után nyilvánosságra hozunk.
A
tagszervezetek regisztrálhattak a HOCRA ernyője alá, háttérben megbeszélések és
egyéb típusú munkák folytak, ez mennyiben változik a MAFUSZ létrejöttével?
A MAFUSZ hasonló
struktúrával és működéssel (a törvényi követelményeknek megfelelően) folytatja
munkáját, mint ahogy ezt a HOCRA tette.
A jelenlegi
edzőképzésre a felügyeleti szerv – váltás lesz valami hatással vagy megszakítás
és hátrányok nélkül folytatódik tovább?
Megszakítás és
hátrányok nélkül folytatódik a munka tovább.
Összegzésül a HOCRA hatáskörébe - jelen állás szerint - a hazai OCR szabadidős sport tartozik, valamint a FISO által menedzselt EB és VB versenyekre való magyar kvalifikációért felel. Az újonnan alakult Magyarországi Akadályfutó Szövetség felel a hivatásos és amatőr versenysportért.